torsdag den 6. september 2012

Mandelstjerner
Christians opskrift
 


Jeg ser Den Store Bagedyst på DR om tirsdagen, og da Christian i tirsdags, lavede mandelstjerner... tænkte jeg straks MUMS dem skal jeg prøve at lave. Og det gjorde jeg så igår - og de smager SÅ FANTASTISK.


 
Ingredienser
  • 250 g. sødmælk
  • 300 g. hvidt hvedemel
  • 150 g. hvedemel
  • 100 g. groftblendet mandler
  • 25 g. gær
  • 60 g. smør
  • 1 æg
  • 30 g. flydende honning
  • 40 g. farin
  • 10 g. salt
  • 75 g. smuttede blendet mandler
  • 75 g. perlesukker


Fremgangsmåde
1) Mel og de groftblendet mandler blandes og gæren smuldres - resten blandes i og samles til en glat dej.

2) Dejen hæver tildækket i 30 min. og afgasses - dette gentages.
3) Dejen deles nu i 9 lige store boller, som trykkes flade. De flade boller dyppes i vand og lægges i blandingen af perlesukker og blendet mandler
4) I hver flade bolle "skæres" nu et kryds med et dankort (stjerneform). "Vrangen" vendes nu ud af den flade bolle, der nu ligner en stjerne.
5) Efterhæver nu til ca. dobbelt størrelse i ca. 45 min. Bages ved 180 grader i 15-18 min.

1 kommentar:

  1. Perfekt timet - Charlotte er lige kommet hjem fra skole, og fortalt, at hun i næste uge vil bage stjernekager, så hun skal lige bruge mit dankort!
    Super, at du lige havde opskriften - tak skal du have.
    Hvor køber man hvid hvedemel?!

    SvarSlet